menu
search
wishlist
winkelwagen
winkelwagen keyboard_arrow_down
0
check_circle_outline Snelle levering NL, BE, DE
check_circle_outline Veilig betalen met iDeal
check_circle_outline Verzendkosten € 5,95
Home arrow_forward Ben je als bedrijf verantwoordelijk als een klant in jouw winkel uitglijdt?

Ben je als bedrijf verantwoordelijk als een klant in jouw winkel uitglijdt?

Als ondernemer wil je natuurlijk dat klanten veilig zijn in jouw winkel of bedrijfspand. Maar wat als er toch een ongeluk gebeurt en een klant uitglijdt en ten val komt? Ben je dan als bedrijf verantwoordelijk? Het antwoord is niet altijd eenduidig, maar er zijn wel een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden.
 

Zorgplicht van de ondernemer

Als eigenaar of beheerder van een bedrijfspand heb je een zorgplicht naar je klanten toe. Dit betekent dat je er alles aan moet doen om de veiligheid van bezoekers te waarborgen. Denk hierbij aan zaken als:
 
  • Het vrijhouden van looppaden en nooduitgangen
  • Zorgen voor voldoende verlichting
  • Het plaatsen van waarschuwingsborden bij gladde vloeren
  • Regelmatig onderhoud en schoonmaak van de vloeren

Als je kunt aantonen dat je als ondernemer voldoende maatregelen hebt genomen om ongelukken te voorkomen, dan is de kans kleiner dat je aansprakelijk wordt gesteld als er toch iemand ten val komt.
 

Antislip voorzieningen

Een van de manieren om de veiligheid van je vloeren te verbeteren is het gebruik van antislip voorzieningen zoals antislip tape of anti slip folie. Deze materialen zorgen voor meer grip op gladde oppervlakken en verkleinen het risico op uitglijden.

Het is vooral belangrijk om antislip voorzieningen te plaatsen op plekken waar het risico op uitglijden groter is, zoals:
 
  • Bij de ingang waar mensen met natte schoenen binnenkomen
  • In sanitaire ruimtes of kleedkamers
  • Rondom machines of apparaten waar water of olie op de vloer terecht kan komen
 

Eigen verantwoordelijkheid bezoeker

Hoewel de ondernemer een zorgplicht heeft, betekent dit niet dat bezoekers zelf geen verantwoordelijkheid dragen. Van klanten mag ook verwacht worden dat ze zich aan de veiligheidsvoorschriften houden en voorzichtig zijn op plekken waar een verhoogd risico is op uitglijden.

Als een bezoeker onvoorzichtig gedrag vertoont, zoals rennen of spelen op gladde vloeren, is de winkelier minder snel aansprakelijk als er een ongeluk gebeurt.
 

Conclusie

Of je als bedrijf verantwoordelijk bent als een klant uitglijdt hangt af van de genomen voorzorgsmaatregelen en de specifieke omstandigheden van het ongeluk. Zorg er in ieder geval voor dat je als ondernemer je zorgplicht serieus neemt en de nodige maatregelen treft om de veiligheid van je klanten te waarborgen. Het gebruik van antislip tape of folie kan hierbij helpen. Maar besef ook dat bezoekers een eigen verantwoordelijkheid hebben om voorzichtig te zijn. Alleen samen kun je de kans op vervelende ongelukken zo klein mogelijk maken. Voorkom dus ongelukken bij jou op de vloer en bestel vandaag nog anti slip tape of folie in onze webshop!
 
    16-07-2024 13:24     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

menu icon
Menu
menu icon
Zoeken
menu icon
Wishlist
menu icon
Account
menu icon
Cart